Dolegliwości przepływu informacji jako procesu.

Strona główna/Blog/Zarządzanie/Dolegliwości przepływu informacji jako procesu.

Dolegliwości przepływu informacji jako procesu.

We współczesnej praktyce zarządzania organizacją pojawia się szereg niesprawności odnoszących się do informacji zarówno jako produktu, jak i procesu. Ich występowanie, ogólnie rzecz biorąc, powoduje obniżenie wartości firmy i zwiększenie kosztów realizacji funkcji informacyjnej przedsiębiorstwa.

„Choroby” informacyjne w zakresie zarządzania przedsiębiorstwem można rozpatrywać w perspektywie dwóch płaszczyzn: informacji jako produktu i jako procesu. Terminem „informacja” możemy określać albo „produkt” pod postacią informacji, albo proces, którego efektem jest produkt. Poniżej przedstawiamy dolegliwości informacyjne patrząc z perspektywy procesu.

Pierwsza z nich to zaleganie informacji. Objawia się ona poprzez przeciążenie informacyjne w punktach decyzyjnych. Obecnie firmy starają się z nią „walczyć” poprzez stosowanie reengineringu.

Kolejna dolegliwość to dystorsja informacji. Powstaje ona w wyniku słabej komunikacji w firmie, co powoduje często jej deformacje podczas obiegu przez różne komórki organizacyjne. Receptą na nią jest projektowanie dokładnych instrukcji dla komórek biorących udział w tym obiegu.

Ostatnim niedomaganiem informacji jako procesu jest zawał informacyjny. Przyczyną to niska kultura organizacyjna firmy. Zawał informacyjny objawia się poprzez duże opóźnienia w procesie wymiany informacji. W przeprowadzanych wielokrotnie badaniach stwierdzono, że wpływ na niego mają zarówno czynniki techniczne (brak odpowiednich programów informatycznych) oraz czynnik ludzki (zaniedbanie procedur w firmie).

W związku z powyższym popularne na rynku stają się aplikację informatyczne, które dają wiedzę o organizacji pracy w firmie (systemy zarządzania procesami) oraz hurtownie danych (zarządzanie wiedzą i jej prezentacja ). Managerowie upatrują w tych narzędziach lekarstwo na wyżej zasygnalizowane problemy.

Źródło: Opracowanie własne na podstawie materiałów dydaktycznych prof. Janusza Czekaja.

2015-06-04T12:23:18+00:00 13 02 2008|Zarządzanie|