Wymagania wobec profesjonalistów Controllingu

Strona główna/Blog/Zarządzanie/Wymagania wobec profesjonalistów Controllingu

Wymagania wobec profesjonalistów Controllingu

W kwietniowym numerze miesięcznika ?Controlling i rachunkowość zarządcza? ukazał się ciekawy artykuł autorstwa Edyty Szarskiej opisujący cechy, jakie powinien posiadać profesjonalista controllingu oraz jak jego cechy mają wpływ na jakość zarządzania, a tym samym na wartość przedsiębiorstwa.

Wymagania wobec praktyków controllingu można pogrupować na „twarde” i „miękkie”. „Twarde” cechy specjalistów controllingu to:

  • Kwalifikacje z zakresu zarządzania finansowego i rachunkowości zarządczej, ­znajomość języków obcych,
  • Znajomość procesów biznesowych (sprzedaż, produkcja, usługi),
  • Wiedza technologiczna w zakresie pozwalającym na prawidłowe funkcjonowanie controllingu,
  • Znajomość rynku (konkurencja, odbiorcy, dostawcy),
  • Zaawansowana znajomość narzędzi informatycznych controllingu (ze szczególnym uwzględnieniem arkuszy kalkulacyjnych, systemów finansowo-księgowych, obróbki danych, narzędzi do przygotowania prezentacji),
  • Znajomość systemów informatycznych przedsiębiorstwa z zakresu jakości informacji przechowywanych w tych systemach,

Autorka artykułu zwróciła jednak szczególną uwagę na cechy „miękkie”, które w największym stopniu determinują jakość przygotowanych informacji dla kadry kierowniczej przez controllera. Są to przede wszystkim:

  • Umiejętności analityczne,
  • Umiejętność pracy w zespole,
  • Uczciwość i obiektywizm,
  • Komunikatywność,
  • Empatia,
  • Asertywność,
  • Umiejętność prowadzenia prezentacji i szkoleń.

Połączenie wymienionych cech może być największą wartością dla zarządzania strategicznego w przedsiębiorstwie.

Całość artykułu jest dostępna w Numerze 4/2007 „Controlling i rachunkowość zarządcza”.

2015-06-04T12:24:39+00:00 13 05 2007|Zarządzanie|