Często słyszymy pytania jaka jest różnica pomiędzy systemami BPM i Workflow. Kiedyś czytałem wyjaśnienie jednego z konsultantów zagranicznych, który opisał to zwięźle tak: BPM to cała krowa, a Workflow to stek.
Choć osobiście nie przywiązuję wagi do terminologii, to postanowiłem przedstawić poniżej kilka istotnych cech różniących te dwa pojęcia.
BPM |
WORKFLOW |
|
---|---|---|
Obrazowo |
Cała krowa |
Stek |
Cel |
Optymalizacja procesów (zazwyczaj wymaga elementów Workflow) |
Organizacja przepływu pracy w ramach procesów (nie wymaga BPM) |
Zastosowanie |
Dla celów strategicznych (co działa dobrze, a co źle) |
Dla celów operacyjnych (co i kto ma robić w danym momencie) |
Budowa |
Nastawienie na kompleksowość (wszystkie elementy procesu muszą być uwzględnione) |
Nastawienie na dokładność (każde działanie, warunek, atrybut precyzyjnie zdefiniowany) |
Stopień trudności wdrożenia |
Wysoki (monitorowanie wskaźników procesu, obciążenia zasobów, łączenie systemów pracujących w ramach danego – SOA) |
Średni (procedura obiegu zazwyczaj dotyczy jednego bytu: faktury, umowy, wniosku, zadania etc.) |
Business Navigator specjalizuje się w obszarze BPM i workflow.
Od 16 lat związany z wdrożeniami systemów informatycznych wspomagających zarządzanie. Specjalizuje się w rozwiązaniach klasy Business Intelligence i Workflow. Entuzjasta wykorzystania sztucznej inteligencji do wspierania procesów biznesowych. Prezes zarządu Archman oraz kanclerz Wyższej Szkoły Ekonomii i informatyki w Krakowie.