Currently set to Index
Currently set to Follow

Obsługa systemu ERP a narzędzia BI

Kategoria: Blog, Rozwiązania informatyczne
Obsługa systemów ERP a narzędzia BI

Każda organizacja potrzebuje wiarygodnych informacji zarządczych, by optymalnie kierować swoją działalnością. Dlatego też kolejnym etapem po wdrożeniu systemu Enterprise Resource Planning (ERP) jest wykorzystywanie narzędzi Business Intelligence (BI)! bezdyskusyjnie należy zgodzić się z tym stwierdzeniem, lecz bez udzielania odpowiedzi na pytanie dlaczego? – jest to bezwartościowy slogan!

Czym jest i do czego służy system ERP

Systemy ERP są najbardziej zawansowanymi technologicznie narzędziami do zbierania informacji na temat każdego przedsiębiorstwa. Niestety samo zbieranie informacji nie jest równoznaczne z jej udostępnianiem. Jak już zostało napisane powyżej, organizacja potrzebuje wiarygodnych informacji… tylko jakich? Oczywiste jest, że kadra zarządzająca potrzebuje informacji na temat realizacji celów strategicznych oraz co bardzo ważne, wynikających z nich celów operacyjnych. Czy system ERP pozwala kadrze menedżerskiej w łatwy i dostępny sposób otrzymać informacje na temat realizacji celów przedsiębiorstwa tzw. Key Performance Indicators (KPI)?

Załóżmy hipotetyczną sytuację, w której dyrektor pionu sprzedaży zażyczy sobie od swoich dyrektorów regionalnych raport na temat najbardziej rentownych produktów w każdym podległym regionie. W tym momencie najprawdopodobniej rozdzwonią się telefony w dziale finansowym bądź controllingu z prośbą o dostarczenie takich danych. Oczywiście dzwonić będą dyrektorzy regionalni nie dlatego, że nie wiedzą jakie produkty w ich obszarach są najbardziej rentowne. Zadzwonią dla pewności, aby ktoś sprawdził tzw. „liczby”. Każdy handlowiec intuicyjnie bardzo dobrze wie jaki produkt jest „najlepszy” i co opłaca się sprzedawać, niestety nie zawsze wie jak ta wiedza przedstawia się w „twardych liczbach”. Koniec końców osoba obsługująca system ERP dostarczy te informacje wszystkim dyrektorom regionalnym – co najprawdopodobniej zostanie okupione całym dniem pracy. Bardzo ciekawe, co by się stało gdyby dyrektorzy regionalni mieli przygotować raport odpowiadający na pytanie: jak przedstawia się stosunek wskaźnika zadowolenia klienta do generowanych przez niego przychodów? Tej informacji z systemu ERP już tak szybko nie da się wydobyć. Trzeba zauważyć, że cele przedsiębiorstwa, które kadra menedżerska musi monitorować nie zawsze są celami stricte liczbowymi – takimi które gromadzone są w systemach ERP. Wiele z tych celów powinno być tzw. celami nie liczbowymi, jak chociażby przywołany wskaźnik zadowolenia klienta.

Synergia systemów ERP i narzędzi BI

Oczywiście system ERP stanowi rewelacyjną bazę danych. Jednakże sama baza to za mało i w tym miejscu pojawiają się narzędzia BI. Narzędzie klasy Business Intelligence powinny stanowić narzędzie pracy każdego menedżera dzięki udostępnianiu informacji na temat realizacji wszystkich celów biznesowych, czy tzw. KPI. Duża część z tych celów niejednokrotnie opiera na samych liczbach, ale należy pamiętać że do skonstruowania optymalnego KPI nie wystarczą same dane liczbowe z systemu ERP. Można się tutaj posłużyć kolejnym bardzo prostym przykładem, tym razem ze świata gastronomii. Tworząc KPI dla kelnera pracującego na tzw. „ogródkach”. Dla takiego stanowiska pracy przykładowym KPI to „obrót na ogródku” z uwzględnieniem pogody, która jest decydującym czynnikiem wpływającym na tzw. „ruch w interesie”. W systemie ERP nie miejsca, w którym można wpisać jaka była pogoda danego dnia, a następnie zestawić ją z przychodem wybranego kelnera. Natomiast w dobrym narzędziu BI zrobienie takiego wskaźnika nie powinno stanowić najmniejszego problemu.

Narzędzia informatyczne Business Intelligence nie stanowią alternatywy dla raportowania w systemach ERP. Systemy BI są narzędziem pracy menedżerów, które jednocześnie czerpią dane zarówno z systemów ERP jak i innych źródeł danych. Niejednokrotnie jest tak, że te inne źródła danych stanowią bardzo ważny element tworzenie KPI dla pracowników. Odpowiednie stworzenie KPI, a następnie monitorowanie ich wykonania stanowi klucz do realizacji strategii przedsiębiorstwa.

5/5 (1)

Od 16 lat związany z wdrożeniami systemów informatycznych wspomagających zarządzanie. Specjalizuje się w rozwiązaniach klasy Business Intelligence i Workflow. Entuzjasta wykorzystania sztucznej inteligencji do wspierania procesów biznesowych. Prezes zarządu Archman oraz kanclerz Wyższej Szkoły Ekonomii i informatyki w Krakowie.

Porozmawiajmy