Mamy rok 2022. Obecnie pozyskanie informacji coraz rzadziej stanowi problem dla przedsiębiorstw. Wprost przeciwnie, ilość danych napływających z przeróżnych źródeł: systemów informatycznych, e-maili, dokumentów, baz danych czy social mediów, potrafi przytłaczać i tworzyć chaos informacyjny. Ta walka nie musi wyglądać jak potyczka Don Kichota z wiatrakami. Dzięki odpowiednim narzędziom jesteśmy w stanie okiełznać dowolną ilość danych i wykorzystać ją na swoją korzyść, prezentując ją w przejrzysty oraz atrakcyjny sposób.
To właśnie potęga wizualizacji danych może pomóc nam podejmować rozsądniejsze decyzje biznesowe, oparte na rzeczywistych informacjach. W naszym artykule skupimy się na podstawach i zasadach tego, jak działa wizualizacja danych analitycznych, ich kategoriach oraz wpływowi na analitykę. Odpowiemy również na pytania: co to jest wizualizacja danych oraz jak wizualizacja danych może pomóc w firmie? Zapraszamy do czytania!
Co to jest wizualizacja danych biznesowych?
Wizualizacja danych biznesowych w skrócie oznacza przedstawienie danych w jak najbardziej atrakcyjny sposób, trzymając przy tym wysoką czytelność oraz przejrzystość przedstawianych informacji. Wykorzystywać do tego można wszelkiego rodzaju wykresów, piktogramów, map, obrazków czy diagramów. Spójrzmy na prosty przykład przekazania informacji. Po lewej stronie mamy typowy obraz danych liczbowych. Po prawej natomiast jasno opisany wykres. Która z tych wizualizacji jest bardziej przejrzysta i atrakcyjna?
Większość osób bez wahania wskaże rozwiązania obrazowe niż liczbowe. Tak przecież jesteśmy zaprojektowani. Badania przeprowadzone przez amerykański koncern 3M wykazały, że nasz mózg przetwarza informacje wizualne 60 tys. razy szybciej niż tekst.
Jak działa wizualizacja danych?
Zbyt duża liczba informacji nie jest cenna, dopóki nie wyciągniemy z niej kluczowych wniosków. Dopiero te mogą przekładać się na decyzje, bądź dokładniejsze zrozumienie sytuacji. Naturalnie są sytuacje, gdzie dane warto jest przedstawić tabelarycznie, bez obróbki graficznej czy usuwania mniej istotnych informacji. W większości sytuacji jednak, na przykład przy prezentacjach raportowych czy przedstawianiu analiz, naszym celem będzie przedstawienie krótkich wniosków i podkreślenie ich znaczenia. A wizualizacja danych i raportowanie idą ze sobą w parze.
Jednak cel ten nie zawsze będzie taki sam. Zdeterminowanie go w każdym przypadku powinno być pierwszym krokiem. Musimy odpowiedzieć sobie na pytania: Jakie informacje chcemy zawrzeć? Które z nich są najważniejsze? W jaki sposób chcemy je przedstawić? Jaki chcemy uzyskać efekt?
W zależności od podjętej decyzji dobieramy odpowiednio techniki wizualizacji danych. Należy przy tym pamiętać, by dopasować technikę do danych w taki sposób by uzyskać maksymalną czytelność. Nie każdy rodzaj danych będzie pasował do każdej techniki. Efektywna wizualizacja danych za cel ma przekazanie danych tak, by zostały jak najlepiej zapamiętane i zrozumiane. Dlatego też ważne jest odpowiednie dobranie kokpitów, kolorów oraz sposobu przekazywania informacji. Może warto też dodatkowo opisać wykresy?
Pamiętajmy jednak by przy wizualizacji danych statystycznych nie przesadzać ze stawianiem na atrakcyjność. Nie możemy pozwolić, by ilość kolorów, niekonwencjonalne wykonanie czy dynamika, przysłoniła lub odwróciła uwagę odbiorcy od treści przekazu.
Dlaczego warto wizualizować dane biznesowe?
Wiele osób zadałoby pytanie: “Czy opłaca się wizualizować dane biznesowe, gdy wszyscy potrafimy odczytywać dane z tabel?”. Odpowiedź brzmi: tak, najczęściej jest to opłacalne. Odpowiedni przekaz jest częścią procesu komunikacji. Niewłaściwe zobrazowanie informacji może przełożyć się zarówno na brak zrozumienia, lecz nawet na wrażenie zrozumienia. A nie to jest naszym celem.
Czy wiesz że?
Dane stanowią absolutną podstawę podejmowania decyzji w przedsiębiorstwie. Przyczyniają się nie tylko do usprawnień procesów, ale również do optymalizacji planowania, tworzenia i aktualizowania strategii, a także przewidywania trendów rozwoju. Pozwalają dostrzec relacje oraz właściwości niedostrzegalne wcześniej.
Niewłaściwe wykorzystanie danych może nas wiele kosztować, a przecież za stosunkowo niewielką cenę i nakład pracy, jesteśmy w stanie stworzyć głębokie raporty z atrakcyjnie przygotowanymi danymi.
Wizualizacja danych w biznesie pozwala na efektywne wykorzystanie zgromadzonych danych, dzięki czemu szybciej zareagujemy na niebezpieczne sytuacje. Każdy pracownik będzie mógł poinformować menadżerów o występującym problemie, pozwalając na podejmowanie właściwych decyzji we właściwym czasie.
Wpływ wizualizacji danych na analitykę
Analityka danych w świecie komputerowej rewolucji charakteryzuje się zawrotną ilości informacji. Odpowiednie zestawienie danych, szczególnie przy użyciu odpowiednich narzędzi informatycznych ma kluczowe znaczenie dla komfortowej i swobodnej pracy. Nawet proste sposoby wizualizacji danych takie jak wykresy, diagramy czy piktogramy pozwalają łatwo wyłapywać anomalie oraz rozumieć szerszą perspektywę zagadnień. Analitycy danych używają tych narzędzi również do poznawania wydajności, trendów, relacji czy badań nowych strategii. Szczególnie przydają się one dla wielowymiarowych analiz, które bez odpowiedniej wizualizacji są niemożliwe do całkowitego zgłębienia.
Kategorie wizualizacji danych
Sposoby wizualizacji danych można podzielić na kategorie. Jedna z bardziej znanych klasyfikacji została utworzona przez profesora Bena Shneiderman w artykule pod tytułem “The eyes have it: A task by data type taxonomy for information visualizations” z 1996 roku. Autor wyróżnia w niej podział sposobów wizualizacji danych na: wizualizacją czasową, wielowymiarową, hierarchiczną, sieciową, geoprzestrzenną, jednowymiarową oraz trójwymiarową.
Wizualizacja czasowa – wizualizacja danych spełniająca dwa warunki; jest liniowa oraz jednowymiarowa. Jak ich nazwa wskazuje służą do zmiany zjawisk w czasie.
Wizualizacje wielowymiarowe – posiadają co najmniej dwie zmienne. Ich wyższy poziom skomplikowania pozwala na bardziej kreatywne wykresy, często przykuwające uwagę sposobem prezentacji danych. Pozwalają również na segmentowanie większych ilości danych w tym samym czasie, co dla firm może być dużym atutem.
Wizualizacje hierarchiczne – porządkują dane w grupy i podgrupy. Służą do przedstawiania informacji w relacji do całości.
Wizualizacje sieci – pokazują połączenia pomiędzy danymi poprzez sieć powiązań. Ze względu na swoją naturę jest to rzadziej używany sposób wizualizacji danych, lecz umożliwia on zobrazowanie m.in. punktów styku.
Wizualizacje geoprzestrzenne – jeden z najbardziej atrakcyjnych wizualnie rodzajów wizualizacji danych. Umożliwia on prezentowanie danych przy użyciu map różnych lokalizacji. Sprawdza się on świetnie dla badań dotyczących kanałów sprzedaży, grup odbiorców czy popytu.
Wizualizacje jednowymiarowe oraz trójwymiarowe – są to odpowiednio proste listy danych (m.in. tabele) oraz wizualizacje wolumetryczne, specjalistycznie wykorzystywane głównie w ośrodkach naukowych.
Wizualizacja danych biznesowych dzięki Business Intelligence
Business Intelligence to system wspierający analitykę biznesową. Jest to narzędzie umożliwiające efektywne zbieranie i przetwarzanie danych, tworzenie raportów oraz przygotowywanie wielowymiarowych analiz. Dzięki gotowym raportom oraz dashboardom nawet osoby bez doświadczenia w obróbce informacji są w stanie uzyskiwać wnikliwe wnioski przedstawione w zrozumiały oraz atrakcyjny sposób. Na tym polega właśnie wizualizacja danych w BI. Analitykom danych narzędzie to również jest znacznie na rękę, gdyż potrafi skrócić czas tworzenia raportów i analiz z dni do godzin.
System BI może zbierać dane z wielu źródeł monitorując przy tym, czy dane te nie mają anomalii, bądź czy nie występują w nich duplikaty. Dzięki pełnej digitalizacji, wszystkie informacje przechowywane są w chmurze, gwarantując pełne bezpieczeństwo danych, ale też dostęp do nich z dowolnego urządzenia 24 godziny na dobę.
Program wizualizacji danych typu Business Intelligence często wzbogacony jest o nowoczesne algorytmy Artificial Intelligence. Jest to najbardziej sprawdzony sposób na efektywne zarządzanie danymi. Sztuczna inteligencja rozpoznaje trendy, analizuje je na podstawie informacji w sieci i tworzy prognozy oparte na twardych danych statystycznych. Rozwiązania te zazwyczaj są bardzo kosztowne, jednak zapewniają one największe prawdopodobieństwo powodzenia dla naszych operacji. Według analiz Nuclear Research potencjał BI i wizualizacja danych narzędzia razem mogą pozwolić nam uzyskać ROI w wysokości 13,01 USD na każdego wydanego dolara.
Więcej o narzędziach BI pisaliśmy w artykule: Wybrane czynniki wpływające na sukces wdrożenia narzędzi Business Intelligence.
Specjalista do spraw marketingu, szczególnie zainteresowany tematyką SEO oraz SEM. Obecnie zabiera się za pisanie pracy magisterskiej na kierunku Zarządzanie Informacją na Uniwersytecie Jagiellońskim. Do tego uwielbia grać w bilard, gry planszowe oraz jest wielkim fanem esportu.