Currently set to Index
Currently set to Follow

Jakie procesy w ECM a jakie w ERP?

Kategoria: Blog, Rozwiązania informatyczne
jakie procesy w ECM a jakie w ERP

Korzystanie z wielu systemów IT w firmie jest dzisiaj już standardem. Ma to swoje dobre strony polegające na lepszym wsparciu danego obszaru biznesowego (dziedziny) systemem, który się w tej dziedzinie specjalizuje.

Pytanie co zrobić z dziedzinami, albo konkretnymi procesami, które mogą być obsłużone różnymi narzędziami? Przed takimi dylematami stają wcześniej czy później firmy korzystające z systemów ECM i ERP.

Obserwując różne wdrożenia i ich rezultaty wypracowaliśmy zestaw pytań kontrolnych. Odpowiedzi na nie sugerują, który system bardziej pasuje do obsługi danego procesu.

ECM vs ERP – który system wybrać?

Pytanie kontrolneERPECM
Kto będzie korzystałSpecjaliściWiększość pracowników
Ilu użytkowników procesuDo 20Powyżej 20
Czy proces wymaga częstych zmian (zawartości formularzy, procedur obiegu, wydruków)NieTak
Czy istotna jest prostota obsługiNieTak
Czy proces wymaga wstawiania danych do ERP a ten system nie udostępnia API (interfejsów obsługi elektronicznej)TakNie

Kiedy wybrać system ERP?

ERP został stworzony do obsługi takich procesów jak produkcja, logistyka, sprzedaż, księgowość, kadry-płace, płatności. Jego funkcjonalności muszą pokryć szeroki zestaw tzw. standardowych operacji i ustawień.

Do czego służy ECM?

ECM natomiast nie ma ściśle określonego zastosowania. W zamian za to jest wyposażony w zestaw kreatorów: procesów, formularzy, wydruków, które sprawiają, że można w nim zrobić prawie wszystko. Niekiedy dostawcy oferują zestaw gotowych formularzy i procedur, co znacząco ułatwia wdrożenie.

ECM dobrze się sprawdza przy samodzielnej obsłudze takich procesów jak administracja, marketing, serwis. Równie często jest wykorzystywany do wspierania ERP w zakresie logistyki (obieg wniosków zakupowych, postępowań, ofert, zamówień, faktur), produkcji (obieg zleceń produkcyjnych, kontrola jakości), kadr i płac (obieg delegacji, wniosków urlopowych, wniosków szkoleniowych). Można w nim również z powodzeniem utworzyć profesjonalne narzędzie CRM (rejestracja szans sprzedażowych, działań handlowców, ofert, umów, faktur sprzedażowych).

5/5 (2)

Od 16 lat związany z wdrożeniami systemów informatycznych wspomagających zarządzanie. Specjalizuje się w rozwiązaniach klasy Business Intelligence i Workflow. Entuzjasta wykorzystania sztucznej inteligencji do wspierania procesów biznesowych. Prezes zarządu Archman oraz kanclerz Wyższej Szkoły Ekonomii i informatyki w Krakowie.

Porozmawiajmy