Według metody DCF wartość przedsiębiorstwa równa się sumie zdyskontowanych odpowiednią stopą dyskontową generowanych przez przedsiębiorstwo przepływów pieniężnych, które po skumulowaniu i zsumowaniu, tworzą łączny strumień pieniężny pozostający do dyspozycji właścicieli. Uważa się, że jest to jedna z najdoskonalszych metod oszacowywania wartości przedsiębiorstwa. Bardzo często wykorzystywana jest przez biura maklerskie i firmy konsultingowe w swoich opracowaniach. Niestety, mimo niezaprzeczalnych zalet wycena metodą DCF posiada także wady, o których powinniśmy pamiętać.
Zalety metody DCF:
- Wycena faktycznie generowanych przepływów pieniężnych,
- Ocena zdolności posiadanego majątku i know – how do generowania takich przepływów,
- Możliwość określenia aktywów niezbędnych oraz tych, które mogą zostać upłynnione,
- Skupienie się na przyszłej działalności przedsiębiorstwa.
Wady metody DCF:
- Wysoki stopień złożoności tej metody – konieczność prognozowania wielu zmiennych, na których oparta zostanie wycena – i trudności z tym związane,
- Realizacja prognoz finansowych często bywa obarczona dużym ryzykiem,
- Występujące trudności w szacowaniu kosztu kapitału oraz rynkowych wartości tych kapitałów,
- Niebezpieczeństwo znacznych przeszacowań w przypadku gdy duża część wartości przypada na okres następujący po okresie prognozy (wartość rezydualna).
Business Navigator od początku specjalizuje się w obszarze budżetowania i analiz. Kluczowym elementem aplikacji dla controllingu jest hurtownia danych.
Od 16 lat związany z wdrożeniami systemów informatycznych wspomagających zarządzanie. Specjalizuje się w rozwiązaniach klasy Business Intelligence i Workflow. Entuzjasta wykorzystania sztucznej inteligencji do wspierania procesów biznesowych. Prezes zarządu Archman oraz kanclerz Wyższej Szkoły Ekonomii i informatyki w Krakowie.